Solliciteren

Solliciteren:

Wat houdt solliciteren in?

Je wilt graag aangenomen worden, dat is het uiteindelijke doel van solliciteren. Het is dus de bedoeling om bij de werkgever de indruk te wekken dat jij dé juiste figuur voor de beschikbare vacature bent. Als je hem of haar daar niet van weet te overtuigen, krijg je immers ook de baan niet. Je moet jezelf en je kwaliteiten verkopen tijdens de sollicitatieprocedure.
Dat wil zeggen dat je je beste (aansluitende) kwaliteiten op een gemotiveerde manier naar voren brengt. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Veel sollicitanten zijn bang hun kwaliteiten aan te dikken, ze willen niet arrogant over komen. Jij bent er echter al van overtuigd dat die baan voor jou is gemaakt, nu de werkgever nog. Probeer dus te voorkomen dat je je te bescheiden opstelt. Het gaat tenslotte twee kanten op; aan de ene kant heb je de werkgever met een vraag (een openstaande vacature) en aan de andere kant sta jij met een aanbod (je geweldige kwaliteiten).
   
Wanneer een werkgever een vacature in de aanbieding heeft, heeft hij een aantal wensen met betrekking tot zijn toekomstige werknemer. Zo wil hij waarschijnlijk dat de nieuwe secretaresse er fris en verzorgd uitziet; ze is per slot van rekening het visitekaartje van het bedrijf. Een werkgever die op zoek is naar een timmerman zal minder op het uiterlijk van de sollicitant letten dan in het voorbeeld van de secretaresse. Voor de functie van timmerman zijn weer andere eisen van toepassing.
Als goede sollicitant weet je dus wat de wensen zijn van je werkgever. Je kunt pas aan zijn vraag voldoen als je precies weet waarnaar een werkgever op zoek is. Met andere woorden: wees goed voorbereid op je sollicitatie. Het staat nogal slordig als je niet precies weet waarop je solliciteert.

Samenvattend:
–    Bij een sollicitatie moet je jezelf verkopen
–    (Teveel) Bescheidenheid is dus niet nodig
–    Wees goed voorbereid
–    Weet wat je wilt


De voorbereiding

Wat moet je allemaal weten? In ieder geval moet je je sterke en je zwakke kanten
kennen en is het handig om voor jezelf vier vragen te beantwoorden.

Je sterke kanten
Om te kunnen solliciteren, moet je eerst weten wat je sterke kanten zijn en op
welke prestaties en talenten je trots bent. Alleen dan kun je een ander ervan
overtuigen dat je geschikt bent voor de baan. Onderbouw je kwaliteiten met
voorbeelden; dan kom je helemaal overtuigend over.
Denk hierbij niet alleen aan betaald werk, maar ook aan vrijwilligerswerk,
stage, ziekte, werkloosheid en periodes waarin je van baan naar baan hopte.


(Valse) bescheidenheid kan je hinderen bij het opsommen van je kwaliteiten. Stap daar
vooral overheen, want je kwaliteiten zijn jouw sterke ‘verkooppunten’.



Je zwakke kanten
Vraag je ook af wat je zwakkere kanten zijn. Als je daarover hebt nagedacht, kun
je een sterk antwoord geven op vragen van een sollicitatiecommissie of selecteur.
Overigens kun je zaken die in jouw ogen negatief zijn best ombuigen naar iets
positiefs. Koppig zijn kan bijvoorbeeld ook betekenen dat je een volhouder bent.

Vier vragen

Een goede voorbereiding helpt bij het vinden van een nieuwe baan. Bepaal eerst
rustig wat je graag wilt. Daar heb je ook later nog plezier van. Stel jezelf vragen
om erachter te komen welke baan bij je past. De vier vragen waarop je antwoord
moet krijgen, zijn:

1. Wie ben ik?
2. Wat wil ik?
3. Wat kan ik?
4. Wat heb ik er voor over?

Wie ben ik?
Zet eens op een rijtje wie je bent als persoon, welke karaktereigenschappen je
hebt. Ben je behoudend of juist ambitieus? Ben je meer een prater of een luisteraar?
En hoe zit het met tegengestelde eigenschappen als nuchter/dromerig,
onderdanig/dominant, slordig/accuraat? En zo zijn er nog vele uitersten te verzinnen.
Op internet zijn er veel (persoonlijkheids)tests te vinden die vaak nog
gratis zijn ook. Of praat eens met anderen over jouw eigenschappen.

Kijk ook naar wat je leuk vindt om te doen. Wat geeft jou voldoening? Denk hierbij aan:
–  Je werkervaring;
–  De opleiding(en) die je gedaan hebt;
–  Je hobby’s, sport en andere activiteiten waar je plezier in hebt.





Wat wil ik?
Welke factoren vind je belangrijk in een baan? Misschien vind je het belangrijk dat je werk uitdagend is, of zelfstandig, of gaat je voorkeur uit naar een vaste baan met een goed salaris en doorgroeimogelijkheden. Anderen geven meer om veel vrije dagen, een goede werksfeer. Wie weet is het voor jou van belang dat er een goede kinderopvangregeling is, dat je in een groot team werkt of dat je baan een zekere status heeft.
Bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag in een groot team werken, zodat ik veel kan sparren met anderen en ik samen met hen de gewenste resultaten bereik en projecten tot een goed einde breng.’
Maak eens een top tien van je favoriete beroepen en verdiep je erin. Welke activiteiten horen erbij, welke vaardigheden moet je beheersen en in welke werkomgeving kom je dan terecht? Besluit daarna of je deze beroepen nog steeds leuk vindt en of ze passen bij jouw wensen en vaardigheden.

Wat kan ik?
Welke opleidingen en cursussen heb je gevolgd? Zet ze onder elkaar en noteer welke vakken je hebt gevolgd en welk diploma je kreeg.
En welke vaardigheden en capaciteiten heb je? Denk aan: leidinggeven, zelfstandig werken, adviseren, organiseren en plannen, communicatief zijn, stressbestendig zijn, mensenkennis hebben, creatief zijn, nauwkeurig zijn en oog voor details hebben.

Houd het concreet, Bijvoorbeeld:

‘Ik presteer goed onder druk, dan kan ik me namelijk beter concentreren
en behaal ik betere resultaten door effectief met mijn tijd om te gaan.’

– Ken je sterke en zwakke kanten en maak er een lijstje van. Vaak is iets wat je leuk vindt ook iets waar je goed in bent, maar dat hoeft niet.

– Over welke vaardigheden beschik je? Misschien ben je heel goed met cijfers, of juist met woorden. Of je bent heel georganiseerd en houd je altijd overzicht.

– Volgende vraag is dan: waar ben je niet goed in?

– Doe hetzelfde met je persoonseigenschappen en maak je lijstjes concreet.
   Gebruik dus geen algemene psychologische termen maar verbind er meteen een actie aan.

Wat heb ik er voor over?
Bedenk van tevoren of je iets absoluut wél wilt of juist niet. Welke rol speelt je partner of je gezin in het nemen van een beslissing? Ben je bereid te verhuizen of je te laten omscholen of bijscholen voor een baan?
De cultuur en subculturen van een bedrijf zijn ook belangrijk om goed te
functioneren.

Wat heeft jouw voorkeur?
 
– Wil je een vast contract of wil je op freelance basis werken?
– Bij de overheid of in het bedrijfsleven?
– In een groot of klein bedrijf?
– Geef je de voorkeur aan een formele of informele sfeer?
– Is een avontuur in het buitenland iets voor jou?


Kanalen om vacatures te vinden
Het gebeurt maar zelden dat je een baan zomaar in de schoot geworpen krijgt.
Actief solliciteren is dus een noodzaak. Afhankelijk van je haast met het vinden
van een baan kun je gebruikmaken van alle mogelijkheden die er zijn. Schrijf je
in bij arbeidsbureaus, zoek in kranten, tijdschriften en op het internet. Gebruik
je eigen netwerk om je licht op te steken en stuur open sollicitaties naar bedrijven
waar je graag wilt werken.
Raak vooral niet ontmoedigd door afwijzingen. Het hoeft tenslotte maar één
keer raak te zijn. Een goede stap is om na een afwijzing naar de redenen te vragen.
Hiervan kun je weer leren voor een volgende keer.
Blijf je ondertussen oriënteren, maar blijf niet eindeloos wikken en wegen
voor je gaat solliciteren. Het zoeken naar vacatures, netwerken en het voeren van
verkennende gesprekken horen bij de oriëntatie. Neem er de tijd voor en ga aan
de slag.

Je kunt via verschillende kanalen aan vacatures komen:
–    Internet;
–    Uitzendbureaus: generalistische en specialistische;
–    UWV
–    Kranten
–    Netwerk
–    Open sollicitatie
–    Carrière beurzen

Internet:

Tegenwoordig is het mooiste middel om je snel te oriënteren het internet. Dit
komt van pas bij het zoeken naar een baan. Je surft van de ene vacaturesite naar
de andere, schrijft je in, plaatst je cv en vult je e-mailadres in.
Het is een handig medium om vlot een indruk te krijgen en een eerste contact
te leggen. Je kunt mensen gemakkelijk en snel benaderen via e-mail of een berichtje
op een netwerksite. Dit is wat vrijblijvender dan een telefoontje en daardoor
minder bedreigend.
Belangrijk om hierbij te onthouden is: wees voorzichtig, discreet en voorbereid.


Je CV online
Je kunt je cv op de vacaturesite www.werk.nl plaatsen maar ook op
banensites als Monsterboard en Nationale Vacaturebank.

Tips voor je online profiel op een vacaturesite

– Gebruik de juiste trefwoorden wanneer je je CV plaatst; verzin iets pakkends.

– Vaak moet je je profiel een titel geven: maak daarvoor een wervende samenvatting
   van je CV. Potentiële werkgevers zoeken op titel, dus noem hierin
   vooral je huidige functie en iets over je ambities of een persoonlijk kenmerk
   waarmee jij je onderscheidt.

– Ververs je CV regelmatig, want men zoekt vaak op de meest recent geplaatste cv’s.

– Zorg dat er geen verschillende CV’s van je rondslingeren. Het cv dat je
   meestuurt met je brieven moet hetzelfde zijn als je online CV.

– Blijf bij jezelf en wees eerlijk in je CV. Het gaat er tenslotte om dat je de baan
   vindt die het beste bij je past.

– Ook niet-professionele informatie, zoals hobby’s, sport, reizen, heeft de interesse
   van werkgevers. Die kun je er dus bij vermelden.

– Krijg je een bericht op je online profiel? Reageer dan snel, ook al ben je niet
   (meer) geïnteresseerd. Dat is beleefd en maakt een goede indruk. Wie weet
   wil je ooit bij dat bedrijf solliciteren of nemen ze nog eens contact met je
   op.


Netwerken

Ben je van plan dit deel over te slaan omdat je denkt dat netwerken niets voor
jou is en dat je het niet nodig hebt? Dan heb je het toch mis, want maar liefst
70% van alle vacatures wordt ‘via via’ ingevuld. Dat is een enorme hoeveelheid
en deze vacatures kom je dus niet tegen op internet of in de krant. De enige
manier om kans te maken op zo’n baan is door te netwerken en als je het goed
doet, is het een succesvolle en effectieve manier.
Men zegt wel: netwerken is net werken. Het is een intensieve manier van
contacten opdoen en bijhouden. Een netwerk is een enorme potentiële bron van
informatie en een belangrijke mogelijkheid om met anderen in contact te komen.
Er gaat tijd in zitten, maar je krijgt er veel voor terug. Het is ook een kwestie van
‘ruilen’, iets voor de ander terugdoen.

Gesprek
Voel je niet bezwaard om iemand te vragen of hij een gesprek met je wil aangaan.
Vaak voelen mensen zich vereerd dat je ze om advies vraagt en vinden ze het
leuk om over hun werk en ervaringen te praten.

Belangrijke vragen:

Over het dagelijks werk:
– Hoe ziet uw werkdag eruit?
– Wat vindt u het leukst aan het werk?
– Waarom werkt u graag bij dit bedrijf?
– Welk onderwerp vraagt nu uw meeste aandacht?
– Hoe bent u in dit vak terechtgekomen?

Over het advies
– Wat adviseert u mij?
– Hoe kom ik bij u over?

Over nieuwe contacten
– Kunt u me namen geven van mensen die me meer informatie kunnen geven?
– Mag ik dan uw naam noemen?



Belangrijk in een netwerkgesprek is dat je nieuwe namen krijgt. De kans op een
volgend gesprek neemt toe als iemand je heeft doorverwezen en je zijn naam
mag noemen. Ook belangrijk is dat men je onthoudt. Daarom moet je zorgvuldig
omgaan met je contacten en ze op de hoogte houden van je vorderingen. Denk
ook eens aan de ander en stuur eens een knipsel toe dat je vond over het bedrijf,
over de concurrent of iets anders relevants.
Maak niet de fout te lang over jezelf te praten, ook niet als er naar jouw loopbaan
wordt gevraagd. Houd het kort over jezelf, hooguit twee minuten. Zeg bijvoorbeeld:
‘Ik ben werkzaam als […] en ben bezig met een volgende stap in mijn
carrière/werk. Ik zou graag van u meer willen weten over […].’

Resultaten

Een netwerkgesprek kan leiden tot verschillende resultaten:

–    Je weet veel meer over het dagelijks werk dat iemand doet.
–    Je kan verrassende informatie opdoen, zoals over veranderingen in de
branche.
–    Je weet nog beter waar je wel en niet wilt werken, bijvoorbeeld als juridisch
secretaresse bij een klein advocatenkantoor of juist bij een grote  verzekeringsmaatschappij.
–    Je doet nieuwe contacten op.
–    Je wordt persoonlijk geïntroduceerd bij anderen.


Richtlijnen voor een goed CV

Het CV vormt in het ideale geval samen met de sollicitatiebrief een perfecte combi. Terwijl de brief vooral ingaat op de ervaring en motivatie is het CV een overzicht van je opleidingen, werkverleden en overige vaardigheden. Aangezien werkgevers vaak honderden sollicitaties per maand ontvangen, moet je ervoor zorgen dat je CV goed leesbaar, volledig en aantrekkelijk is. Hieronder vind je een aantal tips.

–    Zorg dat je CV overzichtelijk is. Werkgevers lezen je CV vaak niet helemaal, maar willen je CV kunnen scannen.
–    Gebruik titels voor de verschillende onderdelen (bijv. personalia, opleiding, werkervaring, talen en overig)
–    Maak je CV op in een mooi lay-out, maar overdrijf het niet. Houd het zakelijk.
–    Gebruik een lettertype dat makkelijk leesbaar is.

Inhoud algemeen:

–    Kies bij opleidingen en werkervaring voor een chronologische of a-chronologische          volgorde en wees hierin consequent.
–    Noem alleen relevante details. Jij vindt waarschijnlijk alles wat je doet en hebt gedaan
belangrijk, maar is het ook relevant voor de functie?
–    Hou je CV altijd actueel. Heb je een andere functie gekregen of een cursus gevolgd? Werk  je CV meteen bij.

Inhoud per onderwerp:

Opleiding: 
–    Welke opleiding(en) heb je gevolgd en in welke periode?
–    Als je een diploma hebt behaald, geef de officiële naam van het diploma

Werkervaring:
–    Zeg niet alleen waar je hebt gewerkt (naam bedrijf en vestigingsplaats), maar ook
  welke rol je hebt vervuld (functie).
–    Je werkervaring wordt nog duidelijker als je kort toelicht wat je taken en verantwoordelijkheden waren. Dit kan puntsgewijs of in een kort verhaal

Talen:
–    Maak alleen een apart kopje voor talen als je daadwerkelijk ten minste één vreemde taal redelijk of goed spreekt.
–    Geef voor alle talen aan wat je niveau (schriftelijk en mondeling) is. ( goed, voldoende)

Competenties: (vaardigheden)
–    Geef puntsgewijs aan wat je sterke kanten zijn.
–    Gebruik hierbij steekwoorden zoals ‘flexibel’, ‘zelfstandig’ of ‘creatief’.
–    Noem zo’n vijf tot zeven competenties.


Overig:
–    Onder dit kopje kun je alles noemen wat je verder nergens kwijt kunt.
–    Voorbeelden zijn: computervaardigheden, vrijwilligerswerk en hobby’s.
–    Maar noem ook hier alleen punten die relevant zijn en iets positiefs over jou zeggen.



Voorbeeld Curriculum Vitae


Persoonlijke gegevens:
 
Naam:             Joep Smit
Adres:                 Dorpsweg 36
2187 TH Eindhoven
Telefoon:            06 12 34 56 78
Email:                 Joep.smit@hotmail.com
Geboortedatum:        12 december 1971
Rijbewijs:             Rijbewijs B
Burgerlijke staat:        Gehuwd

Profiel

Mensen in mijn omgeving hebben aangegeven dat zij mij zien als een actieve, positieve, sensitieve, creatieve en oplossingsgerichte persoon. Wat ik verder nog over mezelf kan vertellen is dat ik het prettig vind als ik na een werkdag of week kan terugkijken op resultaten die ik die week behaald heb.

Werkervaring:

1995 – heden         Commercieel medewerker binnendienst
 Bedrijf X, Eindhoven

Taken:
•    Telefonisch verkopen.
•    Ondersteunen buitendienst.
•    Onderhouden van contacten met magazijn en productie.
•    Administratie voeren.

1990 – 1995         Vertegenwoordiger
 Bedrijf X, Breda

Taken:
•    Bevoorraden displays.
•    Opnemen bestellingen.
•    Promoten van nieuwe producten.
•    Onderhouden contacten met vestigingsmanagers/eigenaren winkelbedrijven.
       
1988 – 1990         Chef groenteafdeling
Supermarkt X, Den Bosch

Taken:
•    Bijhouden voorraad.
•    Administreren voorraad.
•    Leiding geven aan twee medewerkers.
•    Werkroosters maken
•    Klanten bedienen
•    Vakken vullen
•    Schoonmaken




Opleidingen en cursussen:

1999 - heden         Leergang Middenkader voor (aankomend) leidinggevenden


1991 - 1995         PBNA
Diploma behaald

1990            NIMA-A
LOI, diploma behaald

1988 – 1989    Interne trainingen Albert Heijn
Productkennis groente en leiding geven

1984 – 1989         HAVO
Atlas college te ’s-Hertogenbosch
Diploma behaald in de vakken: Nederlands, Engels, Duits, biologie,
wiskunde, aardrijkskunde.

Nevenactiviteiten:

1985 – 1986         Voorzitter leerlingenraad HAVO

Vaardigheden en competenties:

Computervaardigheden
Zeer ervaren met: MS Word en Excel.

Taalvaardigheden
Nederlands: moedertaal
Engels: mondeling redelijk

Ik kan goed luisteren, ben creatief en oplossingsgericht.

Interesses en hobby’s
Lezen, met name natuurboeken. Sporten met vrienden: zaalvoetbal, badminton, joggen. Klussen in huis.



Checklist CV:

–    Ziet je CV er overzichtelijk uit?
–    Zijn spelling en taalgebruik foutloos?
–    Krijgt de werkgever in een oogopslag een indruk van jou?
–    Sluit je ervaring en kennis goed aan op hetgeen dat gevraagd wordt?
–    Heb je positieve bewoordingen gebruikt?
–    Komt voldoende uit de verf wat je hebt bereikt en wat jouw kwaliteiten zijn?


Solliciteren….uitgenodigd…. en dan?

Voorbereiding:

Kleding als u op sollicitatiegesprek gaat
Zoek ruim van tevoren de kleren uit die u wilt aantrekken bij uw sollicitatiegesprek. Denk ook aan sokken, panty's, stropdas, jas en tas. Strijk van te voren uw kleding. Draag kleding die prettig zit, maar er wel verzorgd uitziet. Doe geen te kleine, te blote of versleten kleding aan. Vergeet ook niet om aandacht te besteden aan uw schoenen. Poets deze eventueel voordat u op gesprek gaat.
Zorg ervoor dat uw kleding past bij de baan en het bedrijf. Om dit te kunnen bepalen, bekijkt u de bedrijfsinformatie die u voor uw sollicitatie heeft verzameld. Moet de kleding heel netjes zijn (pak en stropdas of jasje en rok/broek) of mag het wat losser?
Heeft u geen geschikte kleren? Kijk dan eens op de website Dress for succes. Hier kunt u terecht voor gratis kleding en advies.
Uiterlijke verzorging als u op sollicitatiegesprek gaat
U kunt maar een keer een eerste indruk maken. Het is daarom erg belangrijk dat u extra aandacht besteedt aan uw uiterlijke verzorging. Daarom geven wij u wat tips.
Zorg voor een frisse adem tijdens het sollicitatiegesprek
Poets uw tanden voordat u op sollicitatiegesprek gaat. Heeft u een snoepje of kauwgom in uw mond? Vergeet die dan niet voor het sollicitatiegesprek weg te gooien. Rookt u? Dan is het verstandig om vlak voor het sollicitatiegesprek geen sigaret op te steken. Doet u dat wel? Was daarna dan uw handen en zorg voor een frisse adem.
Voorkom transpiratiegeur tijdens het sollicitatiegesprek
Een sollicitatiegesprek is altijd spannend. Zorg ervoor dat u zich niet hoeft te haasten en dat u niet te warme kleding aan heeft. Daardoor kunt u extra gaan transpireren. Transpireert u snel? Douch dan voordat u weggaat, trek luchtige kleding aan en doe altijd deodorant op.
Overige tips voor uiterlijke verzorging

–    Make-up kan heel verzorgd zijn. Maar te veel make-up kan afleiden en storend zijn. Maak u daarom naturel op en gebruik geen felle kleuren.
–    Zorg ervoor dat u nagels schoon zijn en netjes geknipt.
–    Was en kam uw haar voordat u op sollicitatiegesprek gaat.
–    Een geurtje opdoen kan zelfvertrouwen geven. Spuit niet te veel parfum of aftershave op.

Waar is het sollicitatiegesprek?
Zorg ervoor dat u op tijd bent. Te laat komen is een slechte start. Zoek van tevoren uit waar u moet zijn en hoe u daar komt. Het is handig om de reis alvast een keer op proef te maken. Zo weet u wat u kunt verwachten en dat scheelt stress op de dag zelf.
Wat neemt u mee naar het sollicitatiegesprek?
Leg van tevoren de volgende dingen klaar en neem ze mee naar het sollicitatiegesprek:
–    Advertentie/vacature;
–    Belangrijkste bedrijfsinformatie;
–    Uw brief en cv;
–    De vragen die u heeft bedacht;
–    Blocnote en een pen;
–    Uw agenda;
–    Diploma's, getuigschriften, certificaten, referenties (als daarom is gevraagd);
–    De uitnodigingsbrief (voor het adres, het telefoonnummer en de naam van uw gesprekspartner).
–    Zorg dat u een nette tas heeft om de spullen mee te nemen. Gebruik hiervoor geen plastic tas of boodschappentas.

Tijdens het sollicitatie gesprek:

Inleiding

De inleiding is bedoeld om u op uw gemak te stellen. Meestal is het een vraag of opmerking over het weer, het verkeer of uw reis. Bijvoorbeeld: heeft u het gemakkelijk kunnen vinden?
Voorstellen
Uw gesprekspartner stelt zichzelf en het bedrijf aan u voor. U stelt uzelf aan uw gesprekspartner voor.
Informatie over het bedrijf en het cv
Uw gesprekspartner vertelt over het bedrijf en over de functie. Daarna neemt hij of zij uw cv door en stelt daar vragen over. Die vragen kunnen ook gaan over uw privé-situatie.
Vragen over om te kijken of u geschikt bent voor de functie
U krijgt vragen over uw kwaliteiten. Bijvoorbeeld hoe u een bepaalde situatie zou aanpakken of een bepaald probleem zou oplossen.
Vragen over de motivatie voor de functie en het bedrijf
Uw gesprekspartner vraagt u uit te leggen waarom u juist in deze functie wilt werken en waarom u voor dit bedrijf heeft gekozen.
Overige vragen
U kunt nu zelf vragen stellen over zaken waarover u meer wilt weten.
Afsluiting
De gesprekspartner sluit het gesprek af en vertelt hoe het verder gaat. Bijvoorbeeld of er een tweede ronde gesprekken volgt of dat de sollicitanten een test moeten doen. Hij vertelt ook wanneer u hoort of u de eerste ronde bent doorgekomen of de baan heeft gekregen.
Laat zien waar u goed in bent
Iedereen is wel goed in iets. Sommige mensen weten heel erg goed wat hun kwaliteiten zijn. Maar de meeste mensen hebben hier wat meer moeite mee. Weet u niet zo goed wat uw kwaliteiten zijn?
Voorbeelden van sterke punten
Een verkoper kan bijvoorbeeld hoge verkoopcijfers laten zien. Een sportcoach kan vertellen over het aantal wedstrijden dat hij gewonnen heeft. De hoge cijfers van de verkoper en de gewonnen wedstrijden van de coach zeggen iets over hun kwaliteiten. Maar het is niet altijd mogelijk zulke duidelijke voorbeelden te geven. We raden u dan aan te vertellen over een situatie die u heeft meegemaakt, waarin uw kwaliteiten sterk naar voren komen.
Hoe brengt u uw kwaliteiten naar voren?
Dat kan in verschillende stappen:
1.    Bent u betrouwbaar? En wilt u dat vertellen? Vertel een verhaal over een (werk)situatie die u heeft meegemaakt. Uit dit verhaal moet blijken dat u inderdaad betrouwbaar bent.
2.    Uw eigen rol of taak in een bepaalde (werk)situatie geeft de werkgever een goed beeld van u. Daarom is het belangrijk hierover te vertellen.
3.    Hoe u in een bepaalde (werk)situatie gehandeld heeft of actie ondernomen, zegt iets over uw kwaliteiten. Vertel hierover.
4.    Behaalde resultaten en successen maken indruk op de werkgever. Vertel dus vooral wat u heeft bereikt in die (werk)situatie.
Belangrijk:
–    In alle voorbeelden over uw successen is het belangrijk dat u een link legt met de baan waarop u solliciteert. Bijvoorbeeld: ook in deze functie kan ik dit doen of dat succes behalen.
–    Het is niet altijd mogelijk voorbeelden uit een werksituatie te geven. Geef dan voorbeelden uit bijvoorbeeld uw vrijwilligerswerk
Zwakke punten positief maken
Naast uw sterke punten, willen werkgevers ook weten waar u minder goed in bent. Het is niet zo zwaar als het klinkt. Daar kunt u namelijk iets aan doen. Zo kunt u uw zwakke punten op een positieve manier brengen. Dat doet u op de volgende manieren:
1.    Bedenk een positief woord voor een negatieve eigenschap. U bent bijvoorbeeld ongeduldig. U zegt dan dat u een doorzetter bent en daarom niet van wachten houdt.
2.    Bedenk wat u doet om met uw zwakke punten om te gaan. U bent bijvoorbeeld soms wat chaotisch. U vertelt dan dat u daarom altijd elke ochtend een lijst maakt van de dingen die u die dag moet doen.



Nog wat laatste tips:

1.    De eerste indruk is heel belangrijk. Zeg bij binnenkomst duidelijk uw naam, kijk uw gesprekspartner aan en geef een stevige hand. Voorkom een slap handje of een te krachtige handdruk (niet knijpen).
2.    Het is normaal dat u een beetje zenuwachtig bent. Probeer een ontspannen houding aan te nemen. Laat zien dat u enthousiast bent en glimlach.
3.    Wees altijd beleefd. Laat zien dat u over goede manieren beschikt.
4.    Tijdens het gesprek is het belangrijk om de ander aan te kijken. Heeft u meerdere gesprekspartners? Kijk beide gesprekspartners dan evenveel aan. Zo komt u zelfverzekerd over.
5.    Luister goed naar de vragen. Is iets niet duidelijk, vraag dan door. Neem de tijd om te antwoorden. Wees niet bang voor stiltes, even nadenken mag. Antwoord niet alleen met ja of nee, maar geef een uitleg.
6.    Spreek duidelijk en niet te snel. Maak korte zinnen en gebruik geen stopwoorden, bijvoorbeeld ‘weet je wel’ of ‘zeg maar’.
7.    Weet u een antwoord echt niet, zeg dat dan. U hoeft niet alles te weten, zolang u maar goed weet waarom u de baan wilt en wat u te bieden heeft.
8.    Vertel niks negatief over uw vorige werkgevers. Uw gesprekspartner kan het idee krijgen dat u onbetrouwbaar bent.
9.    Maak tijdens het gesprek aantekeningen of doe dat meteen na het gesprek. Zo heeft u alles op een rij als u voor een tweede gesprek wordt uitgenodigd. De aantekeningen zijn ook handig om na te kijken wat goed ging en wat beter kan.
10.    Stel zelf ook vragen tijdens het gesprek. Niet alleen de werkgever kijkt of u geschikt bent voor de baan, maar u wilt ook weten of de baan geschikt is voor u.
11.    Als het gesprek klaar is, neem dan altijd hartelijk afscheid en bedank uw gesprekspartner(s) voor hun tijd en aandacht.
Wat als je word afgewezen?
Vragen waarom u de baan niet heeft gekregen
Bellen is beter dan een brief of e-mail sturen. Een telefoongesprek is persoonlijker en levert meer informatie op.
De onderstaande vragen helpen u bij het gesprek. Vraag door als de antwoorden te algemeen zijn voor u. Voorbeelden van vragen die u tijdens het gesprek kunt stellen:
–    Wat vond u van mijn brief?
–    Wat zijn volgens u mijn sterke punten?
–    Wat waren de sterke punten van de aangenomen kandidaat?
–    Op welke punten scoorde ik minder goed?
–    Heeft u tips voor mij voor een volgende sollicitatie?
–    Komen er in de toekomst bij u banen vrij die voor mij geschikt kunnen zijn? Zo ja, mag ik u daarover terugbellen?
–    Bewaart u mijn brief en cv?

Ik wil je bedanken voor je energieke, positieve rol als trainer. Een geweldig commitment dat aanstekelijk werkt.

Bel Mij

Meer informatie

Re-integratie

Werkwijzer Mobiliteit ondersteunt werknemers bij het zoeken naar passend werk. Dat kan passend werk zijn bij de huidige werkgever, maar ook bij een nieuwe werkgever.

Lees verder »

Verzuim

Werkwijzer Mobiliteit administreert, traint en begeleidt u bij de uitvoering van het Eigen Regie Model. Verzuimbegeleiding op het service-niveau dat ú wenst.

Lees verder »

HR-service

HR-advies op maat. Onafhankelijk advies bij een verbetertraject, Outplacement of Mediation zijn zomaar voorbeelden van de diensten die wij verzorgen bij onze klanten.

Lees verder »

Opdrachtgevers

Werkwijzer Mobiliteit

Vestiging Nijmegen
Kerkenbos 10-21
6546 BB Nijmegen

024 - 352 25 40

Vestiging Arnhem
Mr. D.U. Stikkerstraat 10
6842 CW Arnhem